İYİ Parti Trabzon Milletvekili Hüseyin Örs, bugün İl Başkanlığında son dönemde bölgede meydana gelen ve heyelan afetleri ile ilgili bir basın açıklaması düzenledi.
Toplantı öncesinde Trabzon merkez ve ilçelerinde köylere yaptığı ziyaretlerle ilgili konuşan Örs, buralarda su ve kanalizasyon sıkıntısı olduğunu söyledi.
TRABZON, MERKEZ KÖYLERDE SU VE KANALİZASYON SIKINTISI
İl Başkanı Azmi Kuvvetli, Büyükşehir Belediye Meclisi Grup Başkanvekili Aslan Güner, Yomra Belediye Başkanı Mustafa Bıyık’ın da katıldığı toplantıda konuşan Örs, “Merkezde gittiğimiz köylerde su, kanalizasyon sıkıntısından bahsettiler. Pandemiden sonra, şehir merkezlerinden köylere insanlarımız dönüşe başladılar. Bu güzel bir şeydi. Köy nüfusu arttıkça, köyün sorunları da arttı. Büyükşehir ve Ortahisar Belediyesindeki arkadaşlara sesleniyorum. Merkez köylerde bu sıkıntıların giderilmesi için ivedilikle adım atmaları gerekiyor. Gittiğimiz yerlerde görüyoruz ki köylerde bizi çağırıyor. İyi parti bugün köylerde var ve vatandaşın umudu” dedi.
HES’LER, TAŞ OCAKLARI ÇIKMAKTADIR
Son günlerde bölgede aşırı yağış olduğuna dikkat çeken Örs, “Bugün görüyoruz ki, uzun yıllardır bölgemizde yaşanmış olan benzer sel ve heyelan felaketlerinden, can ve mal kayıplarından gereken dersler alınmamış ve kalıcı tedbirler hayata geçirilememiştir. Artvin’den Samsun’a bölgemizi kapsayan sahil şeridinde meydana gelen sel ve heyelanlara bakıldığında sebep sonuç ilişkileri bakımından karşımıza; önü kapatılarak akış rejimi engellenen, içerisine konut, okul, fabrika, işyeri gibi yapılar yapılarak akış serbestisine engel olunan dere yatakları çıkmaktadır. Benzer şekilde zayıf zeminli ve yüksek eğimli dik yamaçlara kontrolsüz kazılarla yapılan binalar, yollar gibi unsurlar çıkmaktadır. HES’ler ve taş ocakları çıkmaktadır” dedi.
İYİ Parti heyeti olarak afet bölgesinde incelemelerde bulunduklarını ifade eden Örs, felaketin boyutu ile ilgili bilgi aldıklarını kaydetti. Örs, “400’e yakın ev ve iş yerinin hasar gördüğü bu felakette can kaybı olmaması en büyük tesellimizdir” diye konuştu.
SON 3 YILDA YAŞANAN FELAKETLER
Bölgede geçmiş aylarda ve yıllarda yaşanmış afetleri de hatırlatan Örs, “Son üç yılda yaşanan ve kronolojik olarak ifade ettiğim bu afet ve felaketlerin yanında son yaşanan felaketten sonra yarın için yine bölgemizde aşırı yağış, sel ve heyalan tehlikesi olduğu uyarısı yapılıyor. Tekrardan acı bir tablo ile karşılaşmamak adına risk taşıyan bölgelerdeki tüm vatandaşlarımızın uzmanlarca ve meteoroloji tarafından yapılan uyarılara uyulması hususunda gerekli hassasiyeti göstermelerini istirham ediyorum.
Temennimiz o dur ki bu tür afetler yaşanmasın kimsenin canı yanmasın.
EN ÇOK ETKİLENEN BÖLGE
Bölgemizde son 3 yılda yaşanan sel ve heyelanları hatırlatmaktaki amacımın bölgemizin bu felaketlerden en çok etkilenen bölge olduğuna vurgu yapmak içindi. Bu noktada özellikle bölgemizi yakından ilgilendiren bir konuyu hatırlatmak ve neler yapıldığını sormak istiyorum. Hatırlarsanız eğer; Bundan tam 2 yıl önce; yani 12 Temmuz 2019’da hem de Trabzon’da Çevre ve Şehircilik Bakanımız Sayın Murat Kurum “Karadeniz Bölgesi İklim Değişikliği Eylem Planı”nı açıklamış ve Rize, Trabzon, Ordu, Samsun, Giresun ve Artvin’i kapsayan 15 maddelik Karadeniz Bölgesi İklim Değişikliği Eylem Planı çerçevesinde bölgede alınacak tedbirleri sıralamıştı.

SÖZLERİN TAKİPÇİSİ OLACAĞIZ
Sayın Bakanın birkaç gün önce yaptığı bir açıklama daha var. Bu 6 ilde öncelikli olarak dere yataklarında yer alan binaların tespiti yapılıp, risk arz eden binaların taşınma süreciyle ilgili bir açıklama bu. Sayın Bakan, bu açıklamasında; “Bayramdan sonra tebligatların yapılacağını, taşınma ve kira yardımı verileceğini, TOKİ eliyle ilk etapta yapılacak olan 550 konutun en geç 1 yıl içerisinde teslim edileceğini” söylediler. Bu sözlerinin takipçisi olacağız. Değerli Basın Mensupları bugün burada sizlerin aracılığıyla; “Karadeniz Bölgesi İklim Değişikliği Eylem Planı” ile ilgili bazı sorularımı Bakanlık yetkililerine iletmek istiyorum.
REVİZELER YAPILDI MI?
Mekânsal strateji plan ve bütün ölçeklerdeki mekânsal planlar iklim değişikliği parametreleri dikkate alınarak hazırlanacaktı, bu planlar çerçevesinde alt ölçekli planlar, buna uygun olacak şekilde revize edecekti. Bu revizeler yapıldı mı? Revize biter bitmez de 6 ildeki belediyelerden alt ölçekli planların gözden geçirilmesi istenecekti. Bu gerçekleşti mi? Karadeniz sahil yolunun yağış sularının denize ulaşmasına engel olan bölümlerinde menfezlerin kapasitesi arttırıldı mı? Tüm köy yolları gözden geçirilerek bu yolların tahrip olmasının en büyük nedeni olan köprü, viyadük gibi yapıların onarımı yapıldı mı?

KARADENİZ SAHİL YOLUNDA VE RİSK ALTINDA OLAN…
Karadeniz sahil yolunda ve risk altında olan kara yollarının altyapısının belli noktalarında ani oluşan taşkınların denize iletilmesini sağlayan su hatları ve tüneller oluşturuldu mu? Hastane, okul, sağlık ocağı, kaymakamlık gibi kamu binalarının riskli bölgelerden kaldırılması yönünde bir çalışma yapılıyor mu? Yapılıyorsa hangi aşamadadır? Ayrıca Doğal afet riski taşıyan alanlarda can ve mal güvenliği açısından erken uyarı sistemleri kurulacaktı, bu uyarı sistemlerinin kurulması ile ilgili çalışma var mı? Son olarak şunu sormak istiyorum: İklim değişikliği ve etkileri konusunda yerel yönetimlerimizle birlikte vatandaşlarımıza eğitimler verilecekti. Bu eğitimler veriliyor mu? Veriliyorsa yaygınlaştırılabilir mi?” diye konuştu.
Yomra Belediye Başkanı Mustafa Bıyık ise, “Bakanlığın, belediyelerle yapacak iş birliği çalışması var sa biz bunlara hazır loduğumuz beyan etmek istiyoruz” dedi.
OTOGARIN DERE YATAĞINA YAPILMASI
Trabzon Otogarı ile ilgili gele soruya İl Başkanı Kuvvetli, “Bu Trabzon’da ki terminal binası ihale öncesinde düşüncelerimizi belediye başkanımıza söyledik. İnşaat mühendisi olmam hasebiyle milletvekillerimizin açıklamasını yaptığı heyelan boyutunu bilen bir insanım. Tezimi dere taşkını üzerine yapmış mühendis bir arkadaşınızım. Dere yatağına yapılması planlanan terminal binasının orada olmaması noktasında parti olarak belediye başkanımıza bildirdik. Kendileri bizi ziyarete geldiğinde bile olayı biraz daha düşünmelerini talep ettik. Çatak’ta felaket yaşanmış ve o dere yatağında olmuştu. Dere taşkınlarının 50 yılda bir olması muhtemeldir. Hassasiyetlerimiz dile getirildi. Akçaabat’ta et entegre tesisi yapılıyor. 1988’de aynı felaketi o dere yatağında yaşadık. Biz uyarılarımızı yaptık. İcracı belediye ve merkezi yönetimdir.“ dedi. (61saat.com)

















